k&a

k&a
självporträtt

onsdag 27 april 2011

linolium krämpa



arbetade för fullt igår. måste provtrycka innan jag bestämmer mig. logga i linoliumtryck. stenhård platta, inte lätt att karva i. inte muntra miner från mig när jag sätter mig ner med saker jag inte känner mig riktigt prima på. linolium är en konstform man verkligen måste planera arbetsgång och motiv i förväg. det skall vara spegelvänt. det är enbart i två färger, inga skalor där emellan och det är svårt att få fram detaljer.
lägger upp schyssta exempel här istället för mina egna tragekomiska försök.
men jag funderar på att karva annat och trycka på de mössor jag har kvar att göra. sparar in tid och kanske ger ett annorlunda uttryck.
talang. ett ord jag funderar mycket över. vad menas med det egentligen? att man gör något fint. att man får fram ett uttryck. att man väcker känslor. näe, men på riktigt vad betyder det i bildkonstens värld? det känns inte lika tydlig som i musik-, litteratur- eller teatervärlden.
en annan sak jag alltid funderar över när jag arbetar är det som ser köpt vs. hemmagjort ut. varför strävar man efter att det ska se köpt ut? alltså tillverkat utan skavanker. är det inte det som gör det hela? jag har till och med funderat att göra en utställning på temat använd just av den anledningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar