k&a

k&a
självporträtt

lördag 19 februari 2011

glättiga färger och andra problem


kallt som ***** i morse. uppe med tuppen. jag lyckades ta mig själv ur vagnen och jobba på med tröjorna igår och ville verkligen fortsätta idag. nu, äntligen, det var ett tag sedan, kände jag att jag var nöjd med slutresultatet. det räcker med så lite för att jag skall famla i mörkret.
jag känner mig säker på färgkombinationerna rött-mörkblå-ljusblå och lila. men är osäker när en väldigt prållig rosa skall kombineras med andra.
när jag målar blir jag osäker på att kombinera med gröna nyanser.
jag började måla på riktigt när jag studerade bildkonst i finland. då insåg jag snabbt att det var alldeles för avancerat för mig att arbeta med alla komponenter(bakgrund, uttryck, måleri, färgkombinationer, motiv, bildupplägg etc.) på en och samma gång. jag arbetade bara non-figurativt med färgkombinationer och att lära mig tekniken måleri. några år senare började även arbeta med form.
detta gör mig irriterad idag. något jag borde behärska är just färgkombinationen.
imorgon skall jag fortsätta med tre tröjor som jag började på i januari. det gäller att bygga upp en starkare form av helhet. samtidigt som man bör ta pauser och se allt man gör från avstånd. det är ett råd jag gärna delar med mig. se det man gör ifrån avstånd för att lättare på perspektiv och veta hur man skall gå vidare och vad man ska förbättra.
jag har arbetat så slaviskt intensivt att jag har ont i handen. vad kallar man det? pennarm? handpenna? äh.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar