k&a

k&a
självporträtt

fredag 18 februari 2011

ny dag. nytt datum. nähää.. jag satten mig och letade bilder på religiösa ikoner. för några år sedan gick jag på ikonmåleri och lärde mig att måla utifrån liknande bilder som dessa.



jag behövde diciplin i mitt konstnärskap. jag behövde lära mig att vara petig, strikt och avbildande. det behövdes.
jag brukar ta ut svängarna när jag målar. det blir lätt mer ur fantasin än med tanke, struktur och planering. jag brukar inte tycka om att skissa tex.
grafik brukar vara en bra process med tydliga led. och vad menar jag med led? jo, när man jobbar med grafik så brukar det vara en viss ordning man arbetar utifrån. arbetet utförs i en viss ordning. och det gäller även när man målar ikoner. det är en traditionell process som tar tid. med andra material än vad jag normalt arbetar med.
nu ska jag ju göra en ikon. hittills har jag gjort 6 stycken. den sjunde är på gång. eller, jag har ju inte börjat ännu. men nu ska jag välja motiv. det gäller att hitta ett som är tydligt. det gäller ju att se detaljrikedomen som är fantastisk i dessa verk.
men varför just ikoner? jag vet inte. jag har alltid varit intresserad av dessa bilder. konsthistoriastudier har säkert gjort sitt, men dessa verk innehåller så mycket symbolik, färgtoner och vackra detaljer. kanske blir jag förundrad av den gamla traditionen som ligger bakom ikoner. troligtvis inte pga det religiösa motivet i sig utan snarare av att vi låtit våra liv styras av tro. det ligger en mytomspunnen spänning i det hela.
lite tips så länkar jag till min gamla ikonlärare efti papadopoulou-georlin.
http://www.eftikon.com/

det finns annat och det finns så många skickliga människor i världen. jag behöver leta efter inspiration som kan hjälpa mig att få fram helheten, så att motivet och bakgrunden passar ihop. denna gång skall jag vara fullt medveten och planerad i det jag gör. jag skall skissa och lämna lite åt fantasin. vissa delar ska vara detaljerade och väldigt petigt målade.
med det är inte riktigt klart ännu. hela tavlor ska vara klara innan jag sätter mig framför duken och sätter igång med måleriet. nu gäller det bara att det inte blir ett fyll-i-block.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar